Il Becco: lippakioskin visuaalinen ilme
design / art direction
Kesän 2025 kynnyksellä Katajanokan lippakioski heräsi uuteen eloon, kun luukkunsa avasi italialaistyyppinen Il Becco.
Rento, mutta hienostunut visuaalinen ilme syntyi pro bono -projektina ja sai sydämekseen asiakkaan luonnoksesta inspiroituneen nokkaeläimen (becco = nokka). Gelatoa, pinsaa ja viiniä Tove Janssonin puiston suojissa – buon appetito!

Logon muotokieli pohjautuu italialaiseen typografiseen perinteeseen. Paikallisuus ja kioskin sijainti tuodaan esiin alatekstissä.
Typografia ammentaa sekä italialaisesta muotokielestä että paikallisesta identiteetistä: otsikkofontin voimakkaat kontrastit ja vintage-henki heijastavat alueen historiaa.
Leipätekstissä toimii selkeä ja hillitty, italialaisen Collletttivo-työpajan suunnittelema groteski, joka ankkuroi visuaalisen ilmeen tähän päivään.
Lippakioski sai myös maskotikseen “nokkaeläimen” pohjautuen asiakkaan luonnokseen, jota pelkistettiin ja viimeisteltiin.
Maskotti myös kommunikoi asiakkaille – italiaksi totta kai – tuoden kokonaisuuteen persoonaa ja leikkisyyttä.
Nicola Dal Zovo, Il Beccon omistaja